e-fagia
  we_are history disfagia_zine digital_event curatorial artists contact_us
  sub_version displacement in_dependence video_line workshops e_doc news
 

 

Tania de la Cruz

 

Little Indians is a video performance presented through webcam by individual appointments. To access this performance, invite Tania through your chat program. These are the schedules and servers for performing.

Little Indians es un performance de video ofrecido a través de camara web mediante citas individuales. Para participar de este performance, extiende una invitación a Tania desde tu servicio de chat. Esots son los horarios:

 

Friday 22 from 10:30 to 12:00 tanmitzi@hotmail.com Viernes 22 de 10:30 a 12:00
Tuesday 26 from 20:00 to 22:00 tanmitzi@yahoo.com Martes 26 de 20:00 a 22:00
Wednesday 27 from 20:00 to 22:00 tanmitzi@aim.com Miércoles 27 de 20:00 a 22:00
Saturday 30 from 17:00 tanmitzi@mac.com Sábado 30 a partit de las 17:00

 

Little Indians trough the Webcam

Little Indians through the webcam is a video-performance presented in different time spaces: the video space, live through the webcam, and in real time at the moment of performing the action. Body and its representations are displaced not only through the image’s space and time, but through the myth created by what we called information society. Crossing geo-political boundaries, internet allows me to locate my work in a context of de-territorialization.

My idea is to combine historical elements in the relations between dominating and dominated cultures. The aim is to revisit, in an ironic way, the exotic vision with which dominant cultures approach peripheral cultures. This piece is about what it means to be a foreigner/stranger assuming all the historical, social and political burden of what is implied in being part of another culture.

The performance consists of singing and modifying the tone of an American children’s song entitled “little Indians”, written by Septimus Winner in 1868. This song dates from the time when the U.S invaded Mexico, taking more than half of its territory (1846). The settlement signed between Mexico and the U.S after the former lost its territory, allowed the inhabitants of that land to stay in them and get the U.S naturalization. The resistance of Mexican people to the situation sparked conflicts and confrontations, especially because there were a great amount of Amerindian communities, who demanded their rights over their territories.
The song simply keeps the tally of one to ten massacred indians:

Little Indians
One little, two little, three little indians
Four little, five little, six little indians
Seven little, eight little, nine little indians
Ten little Indian boys.

Cultural differences, clumsiness, impossibilities, the inability to communicate with the other are the elements to perform this action that aims to transgress, as a form of resistance to a foreign country.


Little Indians a través de la webcam

Little Indians a través de la webcam es una video-acción que se presenta en diferentes espacios temporales : el espacio videográfico en directo a través de la webcam y en tiempo real en el momento de la realización de la acción. El cuerpo y sus representaciones se desplazan no solamente a partir del espacio y el tiempo de la imagen, sino también a través del mito creado por aquello que llamamos  la sociedad de la información. Atravesando las fronteras geopolíticas, el recurso del Internet me permite de ubicar mi trabajo de video-acción en un contexto de desterritorialización.
Mi intención es de combinar elementos históricos de la relación entre culturas dominantes y culturas dominadas. Se trata de retomar de una manera irónica, la visión exótica con la que las culturas dominantes se aproximan a las culturas periféricas. Esta obra trata de eso que significa ser un extranjero/extraño, asumiendo toda la carga histórica, social y política de aquello que implica ser parte de « otra » cultura.
La acción ha realizar consiste en cantar y de modificar la entonación de una canción infantil americana titulada Little Indians, escrita por Septimus Winner en 1868. Esta canción data de la época cuando los Estados Unidos invadieron  México, quedándose con más de la mitad de su territorio (1846). El acuerdo realizado entre México y Estados Unidos después que el primero perdió su territorio, fue de permitir a los habitantes de esas tierras pertenecer en ellas y obtener la nacionalidad estadounidense. La resistencia de los mexicanos a su nueva condición creo confrontaciones y conflictos, sobre todo tomando en cuenta que dentro de esa población se encontraba una gran cantidad de comunidades amerindias, quienes exigían sus derechos sobre sus territorios, generando una confrontación entre el sur y el norte de los Estados-Unidos.

La canción simplemete narra el conteo  de uno a diez de indios masacrados :

Little Indians
One little, two little, three little indians
Four little, five little, six little indians
Seven little, eight little, nine little indians
Ten little Indian boys.

Las diferencias culturales, las torpezas, las imposibilidades, la incapacidad de comunicar con el otro son los elementos para realizar esta acción que pretende transgredir, como una forma de resistencia a un idioma impuesto.